Tuesday, September 4, 2012

TEKNIK TEPAT MENGUNAKAN MASCARA

Mascara boleh dikatakan produk solekan yang wajib dimiliki oleh setiap wanita, dengan olehan yang sedikit mampu memberi impak pada bahagian mata . fungsi mascara adalah menjadikan bulu mata anda panjang, hitam dan lentik.

Tetapi yang kritikal sekarang ramai wanita tidak tahu mengunakannya walaupun teknik sebenar adalah amat ringkas sekali. Pernah tak anda mengepam atau menolak tarik secara berulang kali mascara tu supaya konon kononnya akan membuatkan dakwat mascara tu lebih hitam dan banyak. ITU ADALAH TINDAKAN YANG AKAN MEROSAKAN MASCARA, tindakan tadi akan menyebabkan angin masuk dan mengakibatkan dakwatnya mengeras di dalam dan yang lebih teruk akan membuatkan mascara itu susah untuk melekat di bulu mata.

n3 kali ni nak share tentang teknik yang betul untuk pengunaan mascara 

9 Teknik Pemakaian Maskara

  1. Pemakaian maskara mestilah langkah terakhir bila bersolek. Ini bagi mengelakkan sapuan bedak memalapkan bulu mata. Calitkan berus maskara pada pangkal bulu mata dan goyang2kan secara melintang pada bulu mata untuk seketika. Kemudian gerakkan berus maskara menghala ke hujung bulu mata. Biarkan bulu mata kering sebelum mengulang kali kedua. Jangan buat sapuan lebih daripada 2 kali! 
  2.  Bila membeli maskara, utamakan bentuk berus dan juga jenis rumusan. Rupa bentuk berus sepatutnya cukup jauh utk mengelakkan ia bergumpal tetapi cukup dekat utk berupaya menyelaput semua bulu mata. Bentuk berus yg pendek dan halus selalunya menawarkan selaput yang tipis manakala berus yang padat menyelaputi lebih tebal dan lebat.
  3. Selain itu bila membeli maskara pastikan dakwat maskara tak melekat pada bulu mata dan menyelaputi bulu mata dengan seragam daripada pangkal hingga ke hujung. Pastikan juga ianya cepat kering tetapi memberi cukup waktu untuk bulu mata membentuk. Maskara juga perlu cukup upaya membentuk bulu mata dan cukup lembut utk tahan geseran serta dapat mewarnakan bulu mata dan selesa pada mata.
  4. Kiranya maskara kita meleleh atau terlalu basah, gunakan tisu utk menekapnya selepas memakai. Bagi mengelakkan maskara berbekas dan comot bawah mata, pilih jenis kalis air ataupun tahan air. Kalau tak pun, cuba bedakkan bulu mata sebelum pakai maskara. Banyak sebabnya kenapa maskara comot. Antaranya terlalu byk mengoles pelembap, penggunaan bedak asas berpelembap, bingkai cermin mata bertongkatkan pipi. Sekiranya sekeliling mata kita berminyak, ia boleh menyebabkan maskara berbekas.
  5. Sentiasa calitkan maskara pada bulu mata atas pada bahagian bawahnya. Manakala untuk bulu mata bawah pula, sapu pada bahagian atasnya. Memakai maskara pada atas bulu mata atas akan membuat bulu mata nampak berat dan berbuku2.
  6. Sentiasa mencalit nipis maskara pada bulu mata bawah. Untuk memiliki solekan wajah yg bersih, elakkan memakai maskara di bulu mata bawah.
  7. Sentiasa memakai dgn memegang maskara secara selari atau melintang dengan lantai. Jangan halakan hujung maskara ke mata anda. Ia boleh menyebabkan berlaku gumpalan serta bahaya kepad mata.
  8. Jangan memakai maskara dalam kenderaan yg bergerak. Untuk mendapatkan hasil yang baik bila memakai maskara, cuba golek2kan maskara seolah2 menyikat bulu mata.
  9. Untuk merias semula atau senang kata 'touch up', boleh juga nak sapu maskara buat kali kedua. Tapi sapuan kenalah tipis bagi mengelakkan gumpalan.

agak agak membantu tak tips ni? kalau nak mata tu ala- ala arab, boleh dapatkan mascara arab keluaran d herbs ni, amat murah tau.. normal price rm26.90, tapi kalau order kat sini boleh dapat diskaun rm25 sahaja sekotak dan siap PERCUMA bulu mata palsu dan gam dia ag tau 

pakai sekali dengan celak arab.. perhh.. mata tu memang mengoda habis la kan.. hehe
harga untuk mascara + celak arab = rm 25+ rm13 = RM38 .. jimat RM4.80/set
boleh hubungi 019 670 7380  @ terus ke tempahan
 

dari mata turun ke hati kan.. so jangan pandang remeh
pastikan sentiasa cantik depan suami dan juga ke pejabat

No comments: